beetle mandala
VEGHEA
Atenţia mereu trează este calea către viaţă.
Prostul doarme
Ca şi cum ar fi deja mort,
Dar Maestrul este treaz
Şi trăieşte etern.
El veghează.
El este curat, senin.
Cât de fericit este El!
Pentru că El ştie că a veghea înseamnă viaţă.
Cât de fericit este,
Urmând calea celor treji!
Cu multă perseverenţă
El meditează, căutând
Libertatea şi fericirea.
Stai treaz, gândeşte, veghează.
Lucrează cu grijă şi atenţie.
Rămâi pe cale
Şi lumina va creşte în tine.
Prin veghe şi muncă
Maestrul îşi creează pentru sine o insulă,
Pe care potopul n-o poate distruge.
Prostul este fără grijă.
Dar Maestrul îşi menţine vigilenţa trează.
Aceasta este cea mai preţioasă comoară.
El niciodată nu cedează dorinţei.
El meditează.
Şi în puterea propriei hotărâri
Descoperă adevărata fericire.
El înfrânge dorinţa—
Şi din turnul înţelepciunii
Priveşte în jos fără patimă
Asupra mulţimii îndurerate.
Din vârful muntelui
Priveşte jos către acei
Ce trăiesc la nivelul pământului.
Vigilent printre cei fără minte,
Treaz în timp ce alţii visează,
Iute asemenea unui cal de curse
Maestrul goneşte ca vântul prin viaţă.
Datorită atenţiei mereu treze
Indra a devenit regele zeilor.
Cât de minunat este să veghezi,
Ce nesăbuire să dormi.
Cerşetorul ce-şi păzeşte mintea
Şi se teme de capriciile gândurilor proprii,
Arde complet orice înlănţuire
Cu focul vigilenţei.
Cerşetorul ce-şi păzeşte mintea
Şi se teme de propria-i confuzie,
Nu poate cade.
El a găsit drumul spre pace.
http://www.labirintul-sufletului.home.ro/index.html
VIGILENTA
21.
Vigilenta
conduce la starea fara de moarte,
neglijenta - la domeniul mortii.
Cei care
sunt vigilenti nu mor
-
neglijentii sunt ca si cadavre.
22.
Constienti
cu desavarsire, pretutindeni si mereu,
inteleptii
cu mintea vigilenta se bucura, fericiti si siguri ca vor atinge beatitudinea.
23.
Cei a caror
minte este absorbita, constant, care lupta fara ragaz, care triumfa cu
cumpatare,
realizeaza
incomparabilul: extinctia, suprema fericire 14.
24.
Cei a caror
energie este treaza,
cei care au
o constienta clara,
circumspecti,
fara pata, puri, stapani pe sine, puternici, fideli in practica, vigilenti,
aceia isi
vor realiza propria lor excelenta. 15
25.
Printr-un
curaj cutezator, si minte vigilenta,
prin stapanire
de sine si renuntare,
creeaza-ti,
o, inteleptule,
o insula pe
care nu o vor cufunda talazurile.
26.
Nechibzuitii
se abandoneaza fara lupta, neglijentei;
Dar
inteleptul isi pastreaza vigilenta ca pe darul sau cel mai de pret.
27.
Nu va lasati
in seama nepasarii,
nu urmati
placerea simturilor.
Calugarul
absorbit in sinea sa este aproape de fericirea suprema. 16
28.
Inteleptul
care, prin curaj si prin puterea vigilentei sale, s-a eliberat de ingrijorare,
priveste, de la inaltimea intelepciunii, fara
suferinta, aceasta lume de suferinta;
tot asa cum
cel care a atins culmea unui munte ii priveste pe locuitorii vailor de jos,
la fel si
inteleptul contempla cu mintea invincibila nesabuitii si nebuniile lor.
29.
Reflexiv
printre nechibzuiti, treaz printre adormiti,
tot asa cum
un armasar de sange nobil depaseste in viteza o biata gloaba,
la fel si
inteleptul umbla lasand totul in urma. 17
30.
Prin
vigilenta, Manghava, stapanul zeilor, si-a asigurat locul cel dintai.
Vigilenta
este venerata – neglijenta, dispretuita. 18
31.
Calugarul
care se bucura de curaj fara margini recunoaste primejdia indiferentei
si resimte
fiecare din legaturile existentei, subtila sau grosiera, ca o flacara
devoratoare.
32.
Calugarul
care se bucura de curaj fara margini recunoaste primejdia indiferentei .
Scapat din
nepermanenta – el este aproape de
extinctie.
________________
14
Paradoxal, extinctia nu este egala cu chietismul , cu cautarea pacii si linistii interioare. Nirvana nu este fructul contemplatiei si
al inactiunii intr-o asceza mortifiera asa cum isi imagineaza toata lumea. „Fericirea
suprema” pe care o propune Buddha este cea a sufletului eliberat de povara
dorintelor si presiunilor interioare. Iar aceasta eliberare, care este insasi esenta vietii monahale, se realizeaza
mai degraba prin catharsis.
15
„Excelenta” in sensul de ceea ce este specific si unic unui suflet.
16
Din nou ideea clara ca trebuie sa fii orb si mut la influentele care parvin din
exterior. Inteleptul este absorbit in sinea sa si ramane inert la stimularile
lumii exterioare.
17
Inteleptul nu se sinchiseste de toate aceste exemplare umane care sunt traite
de viata fara sa o stie.
18
Maghava este un Chakravarti sau cel
mai important monarh al universului uman. El domneste asupra unei sectiuni
specifice a celor trei lumi, si anume asupra Bharat-ului.
Traducere, comentarii si note: Jean Chiriac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu