heart chakra mandala
- MIILE
- Decât o mie de cuvinte goale,
- Mai bine unul singur care aduce pacea.
- Decât o mie de versuri goale,
- Mai bine un singur vers ce aduce pacea.
- Decât sute de căi inutile,
- Mai bine Calea Legii, aducătoare de pace.
- Decât să câştigi mii de bătălii,
- Mai bine să te cucereşti pe tine însuţi.
- Atunci victoria este a ta.
- Şi nimeni nu ţi-o poate lua,
- Nici îngerii, nici demonii,
- Nici raiul sau iadul.
- Decât o sută de ani de veneraţie,
- Decât o mie de ofrande,
- Decât a renunţa la mii de căi lumeşti
- Pentru a câştiga merit,
- Decât chiar a menţine o flacăra sacră,
- Pentru o sută de ani, într-o pădure—
- Mai bine o clipă de închinăciune
- Celui ce s-a cucerit pe sine.
- A te pleca în faţa unui astfel de om,
- Unui bătrân Maestru virtuos şi sfânt,
- Înseamnă a fi cuceritor peste viaţă,
- Şi frumuseţe, putere şi fericire.
- Mai bine o zi petrecută în contemplaţie,
- Decât o sută de ani de răutate.
- Mai bine o zi de reflectare,
- Decât o sută de ani de ignoranţă.
- Mai bine o zi de hotărâre,
- Decât o sută de ani de trândăvie.
- Mai bine să trăieşti o zi
- Întrebându-te
- Cum răsar şi apun toate pe lumea asta.
- Mai bine să trăieşti o oră
- Aflând
- Unica viaţă adevărată.
- Mai bine să trăieşti o clipă
- Trăind viaţa adevărată.
- MIILE
- 100.
- Un singur cuvant care ii ofera pacea celui care il aude este mai valoros decat o mie de cuvinte lipsite de sens si de scop.
- 101.
- Un singur verset care ii daruie pacea celui care il aude are mai multa valoare decat o mie de versete lipsite de sens si de scop.
- 102.
- Un singur cuvant adevarat care ii da pace celui care il aude are mai multa valoare decat o suta de versete lipsite de sens si de scop.
- 103.
- Cel care isi este siesi stapan este un erou cu mult mai mare decat cel care invinge sute de mii de oameni intr-o batalie. 37
- 104 - 105.
- Mai minunata decat victoria pe un camp de lupta este victoria asupra ta insuti; biruinta celui care isi este stapanul sau si ramane astfel, constant, nu va putea fi rapita nici de zei, nici de demoni, nici chiar de Brahma. 38
- 106.
- A-l onora numai si o clipa pe cel care isi este siesi stapan are mai multa valoare decat de a distribui mii de daruri, lunar, vreme de un secol.
- 107.
- A-l onora numai si o clipa pe cel care isi este stapan are mai multa valoare decat a te dedica cultului focului, in padure, vreme de un veac.
- 108.
- A face sacrificii si rugaciuni vreme de un an cu o minte interesata nu are nici o valoare; a-i venera pe cei virtuosi are o mare valoare. 39
- 109.
- Cel care ii respecta sincer si ii venereaza pe cei care sunt demni de veneratie, acesta va capata patru binefaceri: viata lunga, fericire, frumusete, forta.
- 110.
- O singura zi de absorbtie a celui virtuos are mai multa valorare decat o suta de ani fara reflectie si virtute. 40
- 111.
- O singura zi de absorbtie meditativa a celui intelept are mai multa valoare decat o suta de ani fara reflectie si intelepciune.
- 112.
- O singura zi de eforturi decisive are mai multa valoare decat o suta de ani lipsiti de efort si energie.
- 113.
- O singura zi a unuia care recunoaste impermanenta intregii existente are mai multa valoare decat o suta de ani traiti in ignoranta futilitatii unei vieti obisnuite.
- 114.
- O singura zi a celui care cunoaste biruinta asupta mortii are mai multa valoare decat o suta de ani traiti in ignorarea acestei eliberari.
- 115.
- O singura zi ale celui care vede scopul suprem are mai multa valoare decat o suta de ani traiti in ignorarea acestui scop.
- ___________________
- 37 Un nou verset care ne da de gandit. Aici stapanirea de sine nu trebuie privita neaparat ca retinere, infranare, etc., dupa modelul practicii virtutilor in crestinism. „Cel care se stapaneste pe sine” este cel care se cunoaste pe sine asa cum este in fapt, si de aici rezulta capacitatea sa de a se raporta la sine intr-o maniera conforma cu propria sa realitate…
- 38 Vezi nota anterioara. aici apare si mai clara ideea ca omul nu trebuie sa se supuna stapanirilor, indiferent de natura lor. Singura armonie viabila este a omului care se cunoaste pe sine si se conformeaza siesi. Este aici desigur vizat „planul anomiei”, in care individul se auto-determina in experienta vietii sale.
- 39 Din nou, „virtuosii” nu sunt cei plini de virtuti ci cei care au dobandit iscusinta spirituala asa cum am vazut mai sus.
- 40 Aici virtutea este apropiata de reflectie dovedind ca sensul ei este strain ideilor etico-morale. „Virtutea” este o stare inefabila care se dovedeste din momentul in care devenim stapanii nostri. Atunci cand nici o alta autoritate nu mai impune vietii noastre un drum sau o orientare straine noua, realizam starea de eliberare absoluta (eliberare de constrangeri) si „virtutea” sau „taria”.
- Traducere, comentarii si note: Jean Chiriac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu