LUMEA
Nu trăi în lume,
Pentru distracţii şi vise iluzorii,
În afara legii.
Ridică-te şi veghează.
Urmează Calea cu bucurie
Prin această lume şi dincolo de ea.
Urmează drumul virtuţii.
Urmează Calea cu bucurie
Prin această lume şi dincolo de ea!
Consideră această lume—
O himeră, un miraj.
Priveşte lumea aşa cum este cu adevărat
Şi moartea te va ocoli.
Hai, începe să priveşti lumea
Ca pe un car frumos colorat pentru regi,
Ca pe o capcană pentru nesăbuiţi.
Cel ce priveşte astfel, devine liber.
Precum luna se strecoară din spatele unui nor
Şi străluceşte,
Tot astfel Maestrul trece dincolo de propria-i ignoranţă
Şi străluceşte.
Această lume este în beznă.
Cum ar putea nişte simpli ochii să vadă?
Cum ar putea păsările
Ce scapă din laţ, să zboare către ceruri?
Lebedele se ridică şi zboară spre soare.
Ce magie!
Obţine adevărata victorie asupra armatelor iluziei
Şi ridică-te şi zboară.
Dacă iei în zeflemea lumea cealaltă
Şi nu respecţi Legea,
Dacă toate cuvintele tale sunt minciuni,
Unde se va sfârşi necazul tău?
Nerozii nu fac elogiu dărniciei.
Zgârciţii nu pot intra în rai.
Pe când Maestrul găseşte bucurie în generozitate
Şi fericire în propria-I răsplată.
Ba mai mult—
Mai mare decât orice bucurie
Din cer sau de pe pământ,
Mai mare chiar decât stăpânirea
Oricărei dintre lumi,
Este bucuria Intrării pe Cale.
Lumea
167.
Nu urma niciodata vulgarul, nu trai intr-o indolenta comoda, respinge ceea ce este fals si rau, nu intarzia prea mult in cele lumesti. 53
168.
Fii tot timpul vigilent, persevereaza in eforturile tale, nu abandona Cararea Nobila, urmeaz-o in chip constant, si vei fi fericit si aici si dincolo.
169.
Mergi in chip constant pe Cararea Nobila, evita intotdeauna drumul rau, urmeaza constant calea dreapta, si vei fi fericit si aici si dincolo.
170.
Considera lumea un balon de sapun, un miraj amagitor; considerand-o astfel, moartea nu te va putea gasi. 54
171.
Mergi si priveste aceasta lume atat de frumoasa de parca ar fi impodobita ca o caleasca imparateasca. Numai nesabuitul este atras de ea – nici o legatura nu-l poate retine pe intelept. 55
172.
Cel care, mai intai, traia in indolenta, dar care s-a trezit; acela va straluci in aceasta lume tenebroasa ca si luna care iese din nori.
173.
Cel care sterge raul pe care l-a facut prin binele pe care il face, acela va straluci in aceasta lume de tenebre ca si luna care iese din nori.
174.
Aceasta lume s-a scufundat intr-o noapte adanca. Rari sunt cei care vad limpede, rari sunt cei care, ca si o pasare eliberata din colivie, se inalta la ceruri!
175.
Lebada zboara spre soare; cei care detin puterile magice zboara prin vazduh; Iluminatii zboara din aceasta lume pentru ca au biruit ostirile lui Mara.
176.
Mincinosul care se indeparteaza de adevar si care, in iluzia sa, crede ca moartea pune capat vietii sale, este capabil de orice.
177.
Oamenii mizeri nu ating niciodata cerurile; nechibzuitul dispretuieste mila, dar inteleptului ii place sa daruiasca si este fericit aici si dincolo.
178.
(in carte lipseste – am postat versiunea traducerii de aici
Ba mai mult — Mai mare decât orice bucurie din cer sau de pe pământ, mai mare chiar decât stăpânirea oricărei dintre lumi, este bucuria Intrării pe Cale.
______________
53 De comparat aceasta zicere cu indemnul lui Iisus din Evanghelia dupa Toma. „Fiti trecatori” (log. 42, versiunea Philippe de Suarez).
54 Moartea este solidara cu lumea in care traim sau mai exact cu lumea asa cum ne-o reprezentam noi. Ideile si conceptiile noastre ne zugravesc lumea in culori atat de vii incat traim mereu cu impresia ca totul este real. De aceea si moartea este reala. Dar daca privim lumea proiectiilor noastre ca ceva imaginar, nici chiar moartea nu mai pare un spectru dezolant. Pentru chinezii taoisti, de pilda, moartea ofera si ea anumite beneficii. In mod cert ea te elibereaza de starile conflictuale care sunt solidare cu viata…
Desigur ca exista si alte speculatii care se fac pe marginea acestui verset. Exista in antichitate parerea ca moartea este un continut al vietii si ca omul care se instraineaza total de viata, evitand orice contact cu ea, nu mai este accesibil mortii. Desigur ca aceasta conceptie este discutabila in lumina descoperirilor stiintei moderne.
55 Ideea pe care se insista aici nu este neaparat refuzul obstinat al lumii. Versetul o spune clar: nimic nu poate sa il retina pe intelept. Fara indoiala ca aceasta idee poate da nastere la interpretarile cele mai eronate. Esentialul este insa urmatorul: inteleptul poate fi atras de fascinatiile lumii – important este insa sa nu ramana agatat de ele mai mult decat se cuvine…
Traducere, cuvant inainte, comentarii si note
de Jean Chiriac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu