Atenţie!

Unele cărţi se pot descărca de aici Cărţi dezvoltare personală

duminică, 11 decembrie 2011

12. Sinele (Eul)



celtic mandala


      SINELE

      Iubeşte-ţi Sinele şi veghează —
      Azi, mâine, mereu.


      În primul rând fii tu ferm pe Cale,
      Apoi învaţă pe alţii,
      Astfel nimiceşti necazul.


      Pentru a îndrepta ceea ce este strâmb
      Trebuie mai întâi să faci un lucru greu de făcut.
      Să te îndrepţi pe tine însuţi.


      Tu eşti propriul tău Stăpân.
      Cine altcineva ar putea fi?
      Fii propriul tău supus
      Şi descoperă-ţi stăpânul.


      Ţi-ai hrănit cu încăpăţânare
      Propria-ţi răutate.
      Curând, acest lucru te va zdrobi,
      Precum diamantul zdrobeşte piatra.


      Prin propria-ţi nesăbuinţă,
      Vei fi adus atât de jos,
      Cum nici duşmanului tău nu i-ai dori.
      Tot astfel şi plantele agăţătoare înăbuşe copacii.


      Cât de greu este să-ţi fii supus,
      Cât de uşor să te pierzi,
      În răutate şi prostie.


      Trestia Kashta moare când rodeşte.
      Aşa şi nesăbuitul,
      Dispreţuind învăţăturile celor treji,
      Refuzându-i pe cei ce urmează Legea,
      Piere când prostia lui înfloreşte.


      Răutatea este a ta.
      Necazul este al tău.
      Dar şi virtutea este a ta,
      Precum şi puritatea.


      Tu eşti izvorul
      Întregii purităţi şi impurităţi.


      Nimeni nu-l purifică pe celălalt.


      Nu-ţi neglija niciodată datoria
      Faţă de altul,
      Oricât de dificilă ar fi.


      Datoria ta este să afli care ţi-e datoria
      Şi apoi, să te dăruieşti ei
      Din toată inima.




      Eul

      157.
      Cel care isi cunoaste binele sau sa vegheze cu sarg: inteleptul sa vegheze la fiecare a treia veghe a noptii. 48

      158.
      Inteleptul umbla mai intai el pe Nobila Carare, apoi ii instruieste pe altii. Astfel el este ferit de orice blam si de orice repros. 49

      159.
      Cel care se ia in stapanire pe sine dupa sfaturile pe care le da celorlalti pot fi si calauza altora; caci este tare anevoios sa te cunosti pe tine insuti.

      160.
      Tu iti esti propriul tau magistru. Cine altul ar putea fi? Prin cunoasterea de sine ai implinit o sarcina anevoioasa si ti-ai gasit si magistrul adevarat.

      161.
      Tu esti cel care ai faptuit gresit, tu esti cel care ai produs raul, tu esti cel pe care l-ai hranit, iar acest rau te va zdrobi, nesabuitule, tot asa cum diamantul zdrobeste piatra. 50

      162.
      Acela care are o rautate fara margini, atunci cand este starnit de ea isi face atata rau cat i-ar dori vrajmasul sau.

      163.
      Este usor sa faci raul, sa provoci raul, dar cat de greu este sa faptuiesti ceea ce este salutar si bun!

      164.
      Cel care corupe invatatura celor Nobili – traitori intru Lege -, neispravitul inspirat de false opinii, va rodi intru propria sa distrugere, asa cum rodeste bambusul. 51

      165.
      Tu esti cel care a comis raul, tu insuti te-ai viciat, tu esti cel care se fereste de rau, tu esti cel care te purifici, tu esti, prin tine insuti, rau sau bun, si nimeni altcineva nu te poate mantui. 52
      166.
      Nu renunta niciodata la binele tau suprem pentru binele, oricat de mare ar fi el, al altuia. Daca ai intalnit binele suprem pastreaza-l cu grija.

      __________________
      48 Asa cum era de asteptat, aceasta culegere cuprinde si materiale care nu au nimic de-a face cu intelepciunea la propriu. Se pare ca aici este o indicatie tehnica ce tine de regulile vietii manastiresti.

      49 Iata o observatie de bun simt: se cade sa te instruiesti mai intai pe tine si apoi pe altii…

      50 O idee revolutionara pentru filozofia religioasa a epocii: raul nu este nici creatia „impregnarilor” (vasanas), ca in yoga clasica, si nici a entitatilor maligne – ca in credinta populara. Raul este produsul actiunii noastre gresite, eronate. Vezi nota 41.

      51 Aici este desigur o aluzie la persoanele care prezinta deformat Doctrina lui Buddha. Din nepricepere sau din perfidie, acesti indivizi isi aduc prejudicii lor insisi fara sa o stie. Vezi introducerea mea la materialismul spiritual al epocii noastre din lucrarea „Buddhism si psihanaliza”, AROPA, 1999.

      52 Contrar credintei crestine, mantuirea nu este rodul gratiei divine, ci al activitatii umane. Omul comite raul si/sau binele cu de la sine forta – prin urmare, el este dator sa isi aduca propria sa salvare!



      Traducere, cuvant inainte, comentarii si note
      de Jean Chiriac

Niciun comentariu: